x
آموزش کاربرد بک باکس و باکس ( BOX ) در دوربین مداربسته

پنجشنبه 19 مهر 1397
بازدید: 2461 بار

بک باکس در نظارت تصویر برای مدیریت کابل، نصب توکار دوربین و افزودن رادیوهای بی‌سیم یک ضرورت محسوب می‌شود. اما ممکن است گیج کننده باشد که بدانید که استفاده از آنها در نصب چه کاربردهایی دارد.

چه موقع از بک باکس استفاده کنیم

 

سه دلیل رایج در مورد استفاده از بک باکس وجود دارد:

• فضای اتصالات: در بسیاری از نصب‌ها، کابل به سادگی از طریق دیوار یا سقف عبور کرده و به طور مستقیم به دوربین وصل می‌شود، پس دیگر نیازی به بک باکس نیست. با این حال، در موارد دیگر، هنگام استفاده از کابل و سیم‌های مخصوص(pigtails) ممکن است برای محافظت از تجهیزات در برابر مواردی مانند قطع اتفاقی / عمدی به یک بک باکس نیاز شود. مخصوصا، این مشکل ممکن است هنگام استفاده صدا و ورودی/خروجی وجود داشته باشد.

• تجهیزات اضافی مورد نیاز: در بعضی موارد مانند دوربین‌های بی‌سیم یا دوربین‌های مخصوص نصب بر روی دکل، تجهیزاتی از جمله منابع تغذیه، مبدل‌های رسانه‌ای، باتری پشتیبان یا سوئیچ‌ها و رادیوهای بی‌سیم نیز باید در بک باکس گنجانده شوند. بدون استفاده از محفظه‌ای بزرگتر، قرار دادن این تجهیزات در بک باکس‌های معمولی ممکن نیست. علاوه بر این، هنگام استفاده از دوربین‌های PTZ، برخی از کاربران ترجیح می‌دهند از بک باکس‌هایی استفاده کنند که بتوان منابع تغذیه ۲۴VAC را در آن جای داد تا بدین وسیله در هنگام استفاده از ولتاژ پایین در فواصل طولانی از افت فشارجلوگیری شود.

• فضاهای Plenum: در نهایت، بک باکس اغلب هنگامی نصب می‌شود که در فضاهای plenum به کد نیاز باشد. استفاده از کد هنگامی لازم است که اتصالات نباید در سقفPlenum بدون پوشش رها شوند، و یا هنگامی که به یک بک باکس مخصوص سازنده برای جا دادن اتصالات و / یا دوربین نیاز باشد.

 

سازگاری با بک باکس دوربین مداربسته

 

توجه داشته باشید که بسیاری از دوربین‌ها و پایه‌ها دارای الگوهایی از سوراخ‌های مشخصی هستند که مناسب نصب بر بک باکس نیستند، در حالی که محصولات دیگر شامل سوراخ‌هایی برای نصب بر باکس نگهدارنده استاندارد می‌باشند(در زیر به آن می‌پردازیم). به عنوان مثال، دوربین سمت چپ در تصویر زیر، به یک صفحه مجزا برای انطباق با باکس نگهدارنده (gang box) نیاز دارد، در حالی که دوربین در سمت راست، مخصوص نصب بر باکس‌های مربع، هشت ضلعی و جعبه تقسیم‌های تکی (single gang) و جفتی (double gang) ساخته شده است.

 کاربران باید در مورد دوربین‌های انتخابی خود و پایه‌های مطابق با آنها مطمئن باشند و یا اینکه برای استفاده از باکس باید سوراخ‌هایی مطابق با دوربین روی آن ایجاد شود، برای مثال، سوراخ های جدید ایجاد شده بر روی باکس NEMA را مشاهده نمایید.

بک باکس مخصوص نصب در سقف کاذب

 

برخلاف سوراخ‌های مخصوص نصب روی سطح، که در حال اخذ برخی از استانداردها می‌باشد، بک باکس‌های مخصوص نصب در سقف کاذب به طور معمول اختصاصی بوده و فقط مناسب با دوربین‌های خود تولیدکننده ساخته شده‌اند. به عنوان مثال، کاربران نباید انتظار مطابقت بک باکس Axis با دوربین Hanwha را داشته باشند. بعضی از گزینه‌ها برای محفظه‌های خاص (generic recessed enclosures) وجود دارد، اما امروزه این مدل‌ها کاربردهای محدودی داشته و معمولا فقط در کاربردهای تخصصی برای دوربین‌های PTZ استفاده می‌شود.

باکس‌های استاندارد استفاده شده

 

انواع مختلفی از بک باکس‌های برق استاندارد وجود دارد که ممکن است اغلب در سیستم‌های نظارتی استفاده شوند:

• جعبه تقسیم
• باکس هشت ضلعی / ثابت
• محفظه NEMA

 

جعبه تقسیم (Gang Boxes)

 

جعبه تقسیم برای پوشش دستگاه‌های الکتریکی استاندارد ساخته شده است که اغلب برای سوئیچ‌های نور، پریزها و جک‌های تلفن و داده استفاده می‌شود. جعبه تقسیم‌ها در مدل‌های تکی (یک دستگاه)، جفتی (دو دستگاه) و حتی بیشتر و همچنین در مدل‌هایی که ممکن است برای جا دادن چندین دستگاه با تنظیمات غیر استاندارد به یکدیگر متصل شوند(“ganged”) در دسترس هستند. جعبه‌های تقسیم اغلب در هنگام نصب دوربین‌های مخصوص نصب روی دیوار در محیط داخلی استفاده می‌شود، زیرا بسیاری از دوربین‌های باکس و دام دیواری می‌توانند مستقیما روی جعبه نصب شوند.

تصاویر زیر نمونه‌هایی از جعبه تقسیم‌های تکی و جفتی را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که جعبه تقسیم تکی در این مثال از نوع قابل اتصال (gangable) است و می‌توان با شکاندن دو طرف اضافه آن، آن را به جعبه‌های دیگر متصل نمود.

 

جعبه هشت ضلعی (Octagon Boxes)

 

جعبه‌های هشت ضلعی به طور معمول به صورت نصب بر روی سقف کاربرد دارد. آنها شبیه به جعبه تقسیم هستند، اما همانطور که در زیر نشان داده شده است، لبه‌هایی گرد و سوراخ‌هایی با فواصل مشخص دارند. زمانی که فضای بیشتری برای کابل کشی یا اتصالات مورد نیاز است، رینگ‌های اضافی مخصوص جعبه‌های هشت ضلعی نیز در این زمینه ابزاری رایج و کاربردی هستند.

جعبه NEMA

 

 

باکس‌های NEMA که از باکس‌های استاندارد بزرگتر هستند، در اندازه‌های متنوعی در دسترس می‌باشند و به طور معمول به عنوان جعبه تقسیم برای انتقال از دو نوع متفاوت کابل استفاده می‌شوند و یا شامل مبدل‌های رسانه‌ای یا ترمینال‌های بیشتر هستند. در برخی موارد، می‌توان دوربین‌ها را مستقیما به درب، پهلو و یا پایین جعبه نصب کرد.

تصویر جعبه NEMA با پوشش پیچ را در زیر نشان داده شده است:

بک باکس‌ها اختصاصی (Proprietary Backboxes)

 

به غیر از بک باکس‌ها استاندارد، تولید کنندگان دو نوع بک باکس اختصاصی را نیز ارائه می‌دهند:

• محفظه سقفPlenum /: این محفظه به طور خاصی طراحی شده است تا بتوان دوربین و اتصالات آن در plenumen یا دیگر کاربردی نصب سقفی را در آن قرار داد.

• بک باکس‌های یکپارچه: این نوع باکس معمولا شامل الگوهایی از سوراخ‌های مشخصی برای نصب دوربین‌های تولیدکننده (ها) می‌باشد که در صورت نیاز به تجهیزات اضافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 
باکس سقف / Plenum

 

اکثر تولیدکنندگان دوربین، محفظه‌هایی اختصاصی از سقف خود نصب سقفی دوربین‌های اختصاصی خود را ارائه می‌دهند. این محفظه معمولا یک دوربین دام را به سقف متصل می‌کند، بدین ترتیب فقط دوربین دام قابل مشاهده می‌باشد و بقیه دوربین در بالای سقف قرار می‌گیرد.

 
بک باکس یکپارچه (Integrated Backbox)

 

در پایان، برخی از تولیدکنندگان، بک باکس‌هایی را ارائه می‌دهند که سوراخ‌های نصب را برای دوربین‌ها یا پایه‌ها، منبع تغذیه، حفاظت از ولتاژ و یا سایر ویژگی‌ها یکپارچه می‌کنند. به جای نیاز به چندین دستگاه یا محفظه در محل نصب دوربین، این باکس‌های یکپارچه برای تسهیل سفارش، نصب و بحث زیبایی تاسیسات به کار می‌روند.