x
ترکیب اینترنت اشیاء (IoT) و HDCVI در نسخه HDCVI 4.0

پنجشنبه 20 مهر 1396
بازدید: 2703 بار

ترکیب خلاقانه دو فن آوری اینترنت اشیاء (IoT) و HDCVI در نسخه HDCVI 4.0 توسط کمپانی داهوا

 

شرکت فن آوری های داهوا، در اقدامی مبتکرانه و نوآورانه، دو فن آوری اینترنت اشیاء (IoT) و HDCVI را با یکدیگر ترکیب کرد، با استفاده از این فن آوری جدید، میتوانید داده های اینترنت اشیاء (IoT)، صدا، تصویر، برق و سیگنالهای کنترل را با استفاده از فقط یک کابل هم محور انتقال دهید.

 

***

 

        داهوا در سال ۲۰۱۲، فن آوری HDCVI را در صنعت حفاظت الکترونیک معرفی کرد و در این سالها، به طور مداوم برای بهبود کیفیت تصویر، حساسیت نور، هوش و کارایی این فن آوری تلاش کرده است. داهوا پس از معرفی HDCVI 4K، که اولین از نوع خود میباشد، در آپریل ۲۰۱۷،  از HDCVI 4.0 پرده برداری کرد و اکنون زمان آغاز بکار HDCVI-IoT میباشد.

 

HDCVI-IoT چیست؟

هرچند که مفهوم اینترنت اشیاء (IoT) برای بیشتر مردم، نا آشنا میباشد، با این حال انجام کارهای زیادی را در زندگی روزمره ما به عهده گرفته و آنها را سهل و آسان کرده است. کارهایی مانند نورپردازی هوشمند، سامانه کنترل دسترسی بدون کلید، رانندگی خودکار و …. که همگی بدون نیاز به دخالت انسان و به صورت خودکار عمل میکنند. با استفاده از فن آوری ادراک و تشخیص هوشمند، اشیاء میتوانند با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند، این به این معنی است که اینترنت اشیاء (IoT)، برای پیش برد کارها، نیازی به ارتباط با اینترنت یا دخالت انسان ندارد. در بسیاری از مواقع، اینترنت اشیاء باعث میشود که اشیاء بسیار سریعتر و مطمئن تر از کنترل از طریق اینترنت، واکنش نشان دهند. درواقع اینترنت اشیاء (IoT)، در تمام جنبه های مختلف زندگی امروزی دیده میشود و در حال تغییر صنایع کشاورزی، ساخت و ساز، انرژی، پزشکی، خرده فروشی، لوازم الکترونیکی مصرفی و بسیاری صنایع دیگر میباشد.

 

 

  فن آوری HDCVI که توسط داهوا ثبت اختراع شده، فن آوری برتر HD بر روی کابل هم محور در جهان میباشد که میتواند از طریق کابل هم محور (کواکسیال)، تصویر، صدا، برق و سیگنالهای کنترل را در همان زیر ساخت آنالوگ انتقال دهد. اکنون دوربینهای ۴K و محصولات ذخیره سازی نیز در خط تولید این دوربینها قرار گرفته اند. این محصولات دارای پایداری، کارایی و کیفیت تصویر فوق العاده ای بوده و به طور گسترده ای در صنایع مختلف در حال استفاده میباشند.

 

فن آوری HDCVI میتواند صدا و تصویر را بدون افت سیگنال و کیفیت، در مسافتهای طولانی و بدون نیاز به شبکه انتقال دهد، این امر نیازمند فن آوری اینترنت اشیاء (IoT) میباشد و اینترنت اشیاء نیز نیازمند فن آوری زمان واقعی (Real-Time-Ness)، کنترل محلی آفلاین، امنیت بالا و غیره میباشد. داهوا به عنوان اولین شرکتی که HDCVI-IoT را معرفی کرده، کاربردهای فوق العاده ی امنیتی و نظارت تصویری HDCVI را با اینترنت اشیاء (IoT) ترکیب کرده و در نتیجه نظارت آفلاین و سامانه کنترل هوشمندتری به ارمغان آورده است. یکی از فن آوریهای اصلی اینترنت اشیاء، یکپارچه سازی حسگرها و فرستنده/گیرنده ها در هر دستگاه میباشد که اطلاعات را در دستگاه تزریق کرده تا دستگاه بتواند تشخیص دهد و تصمیم بگیرد. به عنوان مثال، اگر شخصی وارد یک منطقه فوق امنیتی شود، یک دوربین معمولی، فقط میتواند فیلم ضبط شده را بازپخش کند، در حالی که یک دوربین HDCVI Motion Eye از سری اینترنت اشیاء (IoT)، میتواند از طریق حسگر داخلی و پرکاربرد PIR و با استفاده از تجزیه تحلیل داده های تصویری، وقایع را از یکدیگر تفکیک کند، به عنوان مثال ورود یک حیوان به محوطه، تغییرات طبیعی در محیط مانند حرکت برگها و غیره را تشخیص داده، و در نهایت و در صورت نیاز هشدار داده و همزمان تصویر مربوطه را برای بررسی علت هشدار در اختیار کاربر بگذارد. به طور خلاصه این فن آوری از حالت ساده ی ضبط/پخش به سامانه پیشرفته کنش/واکنش ارتقاء یافته است.

 

اینترنت اشیاء HDCVI میتواند در تولیدات کشاورزی، انبارها، آشپزخانه ها، آزمایشگاه ها و غیره استفاده شود

 

مشخصات و کاربردهای سری LinCa

اینترنت اشیاء HDCVI در ۴ مرحله عمل میکند،”حس کردن،  انتقال اطلاعات به دوربین، انجام محاسبات ، کنترل سناریو در محل ذخیره سازی”. برای کاربردهای کوچک و متوسط، داهوا سری LinCa را تولید کرده که شامل دوربین ۲مگا پیکسلی LC1220T-TH با سنسور داخلی دما و رطوبت و دوربین ۲مگا پیکسلی LC1200SL-W با ماژول بیسیم داخلی میباشد، و هر دو توسط ذخیره ساز مربوطه به همراه الگوریتمهای هوشمند کنترل داخلی پشتیبانی شده و به راحتی میتوانند به شبکه دسترسی پیدا کنند.

 

 

دوربین مدل LC1220T-TH و LC1200T-TH

در بسیاری از مواقع، نیاز است که اطلاعات دما و رطوبت به طور آنلاین و در لحظه مورد نظارت و بررسی قرار بگیرد، مانند انبار خوراک، دارو یا مواد شیمیایی. در هر کدام از آنها، نیاز داریم که نحوه بسته بندی و حمل و نقل محصولات را در تمام نقاط ببینیم، اما همچنین نیاز داریم که دما و رطوبت انبار را در سطح مشخصی حفظ کنیم، در غیر این صورت ممکن است خسارت های زیادی به محصولات وارد شود. دوربین مدل LC1220T-TH میتواند هر دو کار را برای ما انجام دهد، به این معنی که اگر تغییرات غیر معمولی و بیش از حد در میزان دما و رطوبت به وجود آمد، دوربینی که هم تصویر و هم داده هارا جمع آوری میکند، به سامانه هشدار داده، و سامانه نیز، تهویه هوا، نور و غیره را فعال کرده تا شرایط به حالت عادی بازگردد. همچنین میتوانید با استفاده از داده های ذخیره شده، گزارشهای مفیدی دریافت کنید، و از هدر رفتن انرژی و استفاده نادرست و بی مورد از تجهیزات تهویه هوا، جلوگیری کنید.

 

 

 

        علاوه بر صنایع غذایی و پزشکی، آثار موجود در موزه ها و کتاب های داخل کتاب خانه ها نیز به یک محیط کنترل شده برای نگهداری نیازمند هستند، چرا که مانند مواد غذایی و پزشکی، ممکن است تحت تاثیر عوامل آب و هوایی، آسیب دیده و یا خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد شود. یکی از راهکار هایی که پیشنهاد میشود این است که کابل کشی آنالوگ را حفظ کرده و تجهیزات را با محصولات سری HDCVI-IoT جایگزین کنید و نظارت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را داشته باشید. سامانه، داده ها را دریافت و ذخیره خواهد کرد و در صورت نیاز هشدارهای لازم را ارسال و تجهیزات تهویه هوا را راه اندازی خواهد کرد تا شرایط آب و هوای داخل ساختمان به حالت عادی بازگردد، تمام داده های ذخیره شده نیز جهت بررسی برای شما ارسال خواهد شد.

 

 

      به علاوه، رشد گیاهان و حیوانات نیز به میزان دما و رطوبت محیط بستگی دارد، شرایط نامناسب آب و هوایی ممکن است منجر به توقف رشد و یا حتی مرگ آنها شود. یک دوربین مدل LC1220T-TH به همراه یک دستگاه ضبط کننده و حسگر شدت نور، دست کمی از یک سامانه تصویری نظارت و کنترل دما و رطوبت ندارد. این سامانه با استفاده از داده های محیطی لحظه به لحظه، میتواند کنترل مناسبی بر روی عناصر حیاتی گلخانه های کشاورزی و مراکز پرورش گل داشته و کارایی آنها را افزایش دهند.

 

دوربین مدل LC1200SL-W و LC1200SL-W

از آنجایی که درخواست ها برای سامانه های هشدار در صنایع امنیتی مرتبا بالا میرود، انواع گوناگون حسگرها روانه بازار شده اند، و به لطف فن آوری حسگرهای بی سیم، اکنون حسگر دود بی سیم، حسگر نشتی آب بی سیم، حسگر درب بی سیم، PIR و غیره به بازار معرفی شده اند که در مقایسه با حسگرهای قدیمی، این حسگرها دارای مزایایی همچون صرفه جویی در هزینه ها به علت حذف کابل کشی و نصب سریع و آسان میباشند، همچنین به علت حذف کابل کشی دکوراسیون داخلی شما دست نخرده باقی میماند. از این رو محبوبیت این حسگرها روزانه افزایش پیدا میکند.

 

با توجه به مسائل ذکر شده، در سری محصولات مبتکرانه HDCVI-IoT، محصول دیگری با نام LC1200SL-W پا به عرصه وجود گذاشته است. این محصول با استفاده از ماژول فرستنده/گیرنده بیسیم داخلی و کم مصرف خود، میتواند به ۳۲ دستگاه هشدار بیسیم تا فاصله ۱۰۰ متری متصل شود. این محصول با هر سه فرکانس بیسیم جهانی ۴۳۳MHz / 868MHz / 915MHz و پروتکل AirFly داهوا سازگار میباشد. از طریق انتقال داده ها به صورت بیسیم، داده های هشدار از دستگاه به دوربین منتقل میشود و دوربین با توجه به نوع هشدار، عملیات ضبط را آغاز میکند و تصاویر و هشدارها را به دستگاه ذخیره ساز ارسال میکند. در نهایت شما تصاویر و هشدارها را لحظه به لحظه و در زمان واقعی بر روی نمایشگر خود مشاهده میکند. همزمان با همین عملیات، تمام داده های تصویری و هشدار در فضای ذخیره سازی، ذخیره شده و شما در هر زمانی میتوانید با مراجعه به آنها، فعالیت حسگرها و دوربینها را بررسی کرده و تصاویر و هشدارهای آنها را مشاهده کنید.

 

کل این سامانه را میتوان به سادگی هرچه تمام تر گرد هم آورد. این سامانه میتواند به صورت مستقل یا غیر مستقل نصب شده یا از محل نصب باز شود و بدون نیاز به اینترنت به فعالیت خود ادامه دهد. این سامانه بدون هیچ تاخیری تصاویر را انتقال داده و هشدار را فعال میکند و به هنگام بروز مشکل به موقع، اعلان خطر میکند. اگر سامانه را به اینترنت متصل کنید، میتوانید آن را از راه دور کنترل کرده و دستورات لازم را به نیروهای حاضر در محل اعلام نمائید تا همزمان با سامانه و مرکز کنترل، به وضعیت موجود رسیدگی کنند. سامانه هوشمند ضبط تصاویر و فن آوری علامت گذاری (Tagging Technology) نیز در سوی دیگر این سامانه، تحقیق و بررسی رویداد های احتمالی در آینده را تسهیل میکند. این سامانه به دلیل سهولت در استفاده و کم حجم بودن، مناسب مصارف خانگی و شرکتها و تجارتهای کوچک و متوسط میباشد.

 

خلاصه مطلب

فن آوری HDCVI 4.0 در تلاش است تا سامانه های HD Analog سهم بیشتری از بازار بدست آورده و در نتیجه از سرمایه گذاری مشتریان HDCVI محافظت کند. یکی از خصوصیات کلیدی HDCVI 4.0، این است که HDCVI-IoT میتواند تصاویر با کیفیت بالا (HD) و داده های اینترنت اشیاء را از طریق کابل هم محور(کواکسیال) انتقال دهد. از ترکیب خلاقانه این دو فن آوری، سه مزیت بدست می آید، یک پارچه سازی اطلاعات حسگرها، تصاویر و HDCVI-IoT که یک سامانه جامع حفاظت الکترونیکی به شما ارائه میدهند. این سامانه مانند یک چشم تیز بین، یک سامانه هشدار و حتی یک کمک رسان عمل میکند. یکی دیگر از خصوصیات کلیدی HDCVI 4.0، هوش مصنوعی (HDCVI (HDCVI-AI میباشد که میتواند به طور خودکار و با استفاده ا داده های موجود، وقایع احتمالی را پیش بینی کرده و قبل از وقوع در مورد آنها به شما هشدار دهد، و این قابلیتی است که بسیار ارزشمند میباشد.