x
دوربین HD در مقابل دوربین IP

چهار‌شنبه 15 دی 1395
بازدید: 2801 بار

در سال های گذشته کیفیت HD بزرگترین مزیت برای دوربین IP بود. با این حال، در ابتدای سال ۲۰۱۳ دوربین های آنالوگ با کیفیت HD وارد بازار شدند و اکنون، فقط چند سال بعد، دوربین آنالوگ با کیفیت HD قدرت قابل توجهی در صنعت نظارت تصویری شده است....

همخوانی و وضوح تصویر

 

از پیشرفت های بسیار مهم دوربین آنالوگ با کیفیت HD در سال ۲۰۱۷، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

قابلیت همکاری پیشرفته: نسل جدید رکوردهای AHD به صورت پیشرفته ۳ نوع فن آوری با چیپ ست های جدیدتر را نظارت می کنند(AHD,CVI,TVI) .
افزایش کیفیت: در سال های ابتدایی میزان رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل بیشترین مقدار برای دوربین
AHD بود. حال آنکه، دوربین های۳ و ۴ مگاپیکسل اکنون در دسترس بوده و دوربین هایی با رزولوشن ۵ مگاپیکسل در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهد شد.
انتقال برق در بستر کابل کواکسیال: نسل جدید چیپ ست های آنالوگ می توانند ایجاد فیلم از طریق کابل کواکسیال و انتقال برق از طریق کابل را نظارت کنند.

انتظار می رود این قابلیت در محصولات محدودی در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شود.

 

انواع دوربین های آنالوگ با کیفیت HD

 

دوربین های AHD تصویر را تا فاصله ۵۰۰ متری توسط کابل RG59 و با حداکثر کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل انتقال می دهند. در نسل جدید این دوربین ها، دوربین هایی با کیفیت۳ و ۴ مگاپیکسل وجود دارد و حتی این فن آوری در آینده به کیفیت ۴K نیز خواهد رسید.

 

دوربین های AHD

 

فن آوری آنالوگ با کیفیت بسیار بالا توسط تولید کننده چیپ ست کره ای Next Chip با حداکثر رزولوشن ۷۲۰P ارائه شد، اما در دومین نسخه آن به ۱۰۸۰ پیکسل ارتقاء یافت.

شاخص ترین برندهایی که فن آوری AHD را نظارت می کنند عبارتند از سامسونگ وDigital Watchdog با این حال، اکثر محصولات AHD دارای قیمت پایین تری هستند و تولید کنندگان اندکی این محصول را تولید کرده اند. برای صرف هزینه کمتر انتخاب دوربین های AHD بهترین گزینه اند.

 

دوربین CVI

 

فن آوری HD-CVI توسط شرکت داهوا توسعه یافته است و منحصراً مربوط به شرکت داهوا است. با این حال این فن آوری دارای مجوز HDCCTV 2.0 است که مجوز CVI فقط در محصولات داهوا در دسترس هستند. فن آوری HDCVI در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت داهوا منتشر شد که این فن آوری AHD و TVI را در رکوردرهای AHD پشتیبانی می کند.

اکنون دوربین CVI با رزولوشن ۴ مگاپیکسل در دسترس است. در آزمایشات مشخص شد این دوربین ها در نور کامل و نور کم و WDR دارای کیفیت مشابهی با IP هستند. به طور کلی عملکرد کابل طویل بهبود یافته است، با کابلی به طول ۴۷۵ متر کیفیت تصاویر پایین نمی آید حال آنکه محدودیت موجود، فریم ریت است که دوربین ها می توانند فریم ریتی برابر با ۱۵fps با حداکثر کیفیت (۱۵۲۰×۲۶۸۸) داشته باشند. این مقدار فریم ریت در دوربین ۴ مگاپیکسل IP وجود ندارد. در بسیاری از موارد فریم ریت حتی پایین تر از ۱۵fps می باشد.

 

دوربین های TVI

 

شرکت Tech point سازنده چیپ، فن آوری HDTVI را گسترش داد که با چندین سازنده مطابقت می کند که بزرگترین آنها شرکت داهوا است.

TVI رکوردرهای مربوط به دوربین های AHD و CVI و همچنین دوربین ۳ مگاپیکسل را پشتیبانی می کند دوربین های TVI با رزولوشن ۵ مگاپیکسل در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهند شد.

رمزگذاری – انتقال

در تمامی سامانه های نظارت تصویری، رمزگذاری و فشرده سازی وجود دارد. تفاوت در این است که فشرده سازی در کجا صورت می گیرد.

در دوربین های IP فشرده سازی در دوربین انجام می شود و در سایر دوربین ها در قسمت های دیگر صورت می گیرد. مانند رکوردر، انکودر و ویدئو سرور

 

مزیت های رمزگذاری در دوربین

 

در این حالت پهنای باند محدود می شود، زیرا تصویر در دوربین فشرده شده است و خروجی می تواند ۲۰,۱۰,۵,۳ مگاپیکسل و یا بیشتر باشد و همچنین می تواند به راحتی با زیرساخت های استاندارد شبکه خود را تطبیق دهد. (۱۰۰ مگا بایت اترنت)
ویژگی های پیشرفته به راحتی می تواند به عنوان کامپیوتری استفاده شود که تصویر و صدا را فشرده می کند و تصویر پانورامای دیوارپ ایجاد می کند و بر چند تصویر نظارت کرده و تحلیل بر تصویر را انجام می دهد.
هیچ سخت افزار خاصی در سمت گیرنده نیاز نیست. زیرا معمولاً تصویر طبق استاندارد
H.264 یا H265 فشرده می گردد، برنامه VMS یا سرویس گیرنده یا رکوردر برای رمز گشایی یا نمایش به برنامه مرجع باز نیاز دارد.

ارتباط با دوربین توسط سازنده دوربین IP صورت می گیرد (ONVIF یا API). در مقابل، وقتی رمز گذاری سمت سرور صورت می گیرد نیاز است سخت افزار مشخصی تهیه شود که بر رکوردر نظارت می کند.

 

اشکالات رمزگذاری در دوربین

 

در این صورت هزینه افزایش می یابد زیرا دوربین نیاز به صرف نیرویی برای پردازش یا سخت افزاری برای رمز گذاری دارد تا سخت افزار به یک یا چند رکوردر و یا انکدر مرتبط گردد. سپس این رمز گذاری را برای چندین دوربین بکار ببرد. این یکی از دلایلی است که دوربین های AHD ارزان تر از دوربین های IP هستند.

وضوح تصویر

در سال ۲۰۱۷ دوربین های IP , HD با بالاترین کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل عرضه می شوند این پرش بزرگ از SD آنالوگ و محدودیت رزولوشن ۰٫۳ مگاپیکسلی است. با این حال دوربین های IP با رزولوشن ۴K یا ۸٫۳ مگاپیکسل رایج هستند.

در سال ۲۰۱۶ تولید کنندگان دوربین AHD در مورد رزولوشن ۴K صحبت کردند اما هیچ دوربینی با این کیفیت عرضه نشد. آنها چند مدل دوربین با رزولوشن ۳و۴ مگاپیکسل به بازار ارسال کردند اما فریم ریت آن ها کم بود.

هرمحصول ۴K که در سال ۲۰۱۷ منتشر شود دارای فریم ریت پایین است بنابراین رزولوشن ۴K واقعی به دست نمی آید.

دوربین IP دارای فریم ریت کامل است، بنابراین در مواردی استفاده می شود که یک دوربین با رزولوشن بسیار بالا نیاز است. در جاهایی مانند داخل ساختمان و شرکت های کوچک دوربین با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل HD کافی است.

 

ویژگی های پیشرفته

 

دوربین IP دارای ویژگی های پیشرفته ای است این دوربین می تواند به دوربین های دیگر متصل شده و پردازش پیشرفته ای را ارائه دهد مانند صدا، دی وارپینگ در دوربین فیش آی، نظارت بر چند تصویر، تحلیل تصویر. دوربین TVI , CVI بعضی از ویژگی های IP را دارند، مانند I/O، دو خروجی صدا، پی تی زد، کنترل و تنظیمات تا کابل کواکسیال. دوربین AHD دارای قابلیت پی تی زد یا منوی OSD است اما دوربین SDI این قابلیت ها را ندارد.

 

همخوانی رکوردر

 

دوربین های IP با اضافه کردن نرم افزار می توانند با هر رکوردر یا سرویس گیرنده همخوانی داشته باشند یا با موارد ذکر شده یکپارچه می شوند یا از استانداردهای ONVIF استفاده می کنند.

انواع دوربین های AHD به گیرنده ای مشخص یا سخت افزاری رمزگذار نیاز دارند که نمی توان از DVR های قدیمی استفاده کرد. رکوردرهای جدید باید همراه با دوربین خریداری شوند. رکوردرهای AHD ،CVI و TVI قادرند ورودی NTSC یا PAL را با خود ترکیب و همسو سازند. انواع دوربین های AHD نمی توانند با یکدیگر یکسو شوند برای مثال اگر یک دوربین TVI به رکوردر AHD یا CVI متصل شود تصویر نا مناسب بوجود می آید.

 

 

 

همخوانی کابل

 

دوربین های IP به اترنت تحت کابل کواکسیال نیاز دارند زیرا باید بتوانند در بستر کابل قدیمی راه اندازی شوند. دوربین هایی که با کابل کواکسیال قدیمی راه اندازی می شوند دارای محدودیت در فاصله هستند. CVI و TVI دارای فاصله ۱۵۰۰ اینچی توسط کابل RG59 هستند.

 

انتقال برق توسط کابل کواکسیال

 

یکی از بزرگترین مزیت های دوربین های IP انتقال برق در بستر اترنت است. (PoE)

به جای استفاده از یک کابل برای تصویر و یک کابل برای برق، تنها یک کابل می تواند استفاده شده و کابل برق حذف گردد. شرکت داهوا در حال تلاش برای انتشار دوربین های AHD است که از PoE استفاده کنند و در سال ۲۰۱۷ آن را به بازار عرضه کند.

 

پشتیبانی از خریدار

 

دوربین های IP متقاضیان بسیاری دارد.

متقاضیان دوربین های AHD در حال افزایش هستند هرچند که این دوربین ها از نظر دسترسی دارای محدودیت هستند.

 

نمونه های موجود

 

در سال ۲۰۱۷ محدودیت دوربین AHD، با وجود قیمت پایین آن، قرار گرفتن در معرض دبلیو دی آر واقعی و نور خیلی کم از جمله ویژگی هایی است که در دوربین IP رایج نیست. با این وجود نسل جدید دوربین های AHD داهوا این قابلیت ها را پشتیبانی می کنند. به عبارت دیگر، بسیاری از ویژگی ها در دوربین IP به مراتب بیشتر از دوربین AHD در دسترس است.

 

سادگی نصب

 

در سامانه IP ارتباط دوربین ها با رکوردرها سخت تر از انواع آنالوگ است. در IP هر دوربین به یک آدرس IP نیاز دارد. شبکه باید مستقیماً راه اندازی شود. تکنسین باید IP را برای اتصال به دوربین بداند و برنامه VMS یا رکوردر باید آنها را نظارت کند.

برای راه اندازی سامانه آنالوگ، شناخت بهتر صنعت و توسعه ویژگی ها از قبیل کیفیت بالا و همخوانی بهتر پارامترهای مؤثر می باشند.

مزیت دوربین IP عبارت است از ضبط در لبه، تحلیل درجا، ایجاد چند تصویر با یک خروجی و … بسیاری از عملکردها در قالب کابل UTP استاندارد شده اند. برای اینکه بتوان از دوربین آنالوگ استفاده کرد باید به سامانه، مبدل Bulan نیز اضافه گردد درحالیکه دوربین IP برای چنین شکل از معماری کابل کشی مناسب تر است.