x
راهنمای یکپارچه‌سازی آنالیز تصویر دوربین مداربسته

پنجشنبه 19 مهر 1397
بازدید: 2156 بار

آنالیز تصویر (حداقل از لحاظ مفهوم) هنوز موضوعی داغ است، اما یکپارچه سازی آنالیز تصویر با نرم افزارهای VMS می‌تواند چالش برانگیز باشد. این امر مخصوصا در هنگام استفاده از دوربین‌های تحت شبکه “هوشمند” یا ارزیابی مبتنی بر سرور شرکت دیگر که باید نتایج / خروجی خود را برای نظارت متمرکز به VMS ارسال دارند بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله، به مسائل و مراحل مختلف بهینه کردن یکپارچه سازی آنالیز تصویر می‌پردازیم.

در مقاله حاضر، موضوعات زیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

ا سیستم‌های بدون قابلیت یکپارچه‌سازی با سایر شرکت‌ها در مقابل سیستم های باز(دارای قابلیت یکپارچه‌سازی)
• مشکل در یکپارچگی آنالیز سیستم باز
• اصول یکپارچه سازی رویداد
• یکپارچه سازی باکس محدودکننده
• یکپارچه سازی آنالیز/ VMS
• قراردادهای بین یکپارچه سازی سرخود و دستی
• استفاده از یکپارچه سازی / TCP سریال
• یکپارچه سازی ورودی و خروج دیجیتال
• چرا تایید پشتیبانی جزئیات VMS بسیار حیاتی است.
• ۴۵ ترکیب از آنالیز دوربین VMS / با جزئیات
• مشکلات تنظیم آنالیز یکپارچه شده 
• پیشرفت‌های آینده / پروفایل T آنویف
• مشکل در یکپارچه سازی جستجو و تشخیص چهره در نرم افزارهای VMS
• سایر یکپارچه سازی‌های آنالیزی

 

سیستم‌های بدون قابلیت یکپارچه‌سازی با سایر شرکت‌ها در مقابل سیستم های باز(دارای قابلیت یکپارچه‌سازی)

 

از آنجایی که یکپارچه سازی آنالیز با سایر شرکت‌ها می‌تواند دشوار باشد، بسیاری از فروشندگان بر روی راهکارهای کامل VMS / آنالیز تصویر خود تمرکز می‌کنند و یا آنها را ارتقا می‌دهند. شایع‌ترین نمونه از این نوع، محصولات شرکت Avigilon است که آنالیز تصاویر و دوربین خود را تنها در VMS مرکز کنترل Avigilon پشتیبانی می‌کند و قابلیت یکپارچه‌سازی با محصولات سایر شرکت‌ها را ندارد. در مثالی دیگر می‌توان از سازندگان دوربین‌های آنالیزی LPR (مانند AutoVu Genetec) نام برد که عموما تنها با VMS خود کار می‌کنند.

سایر تولیدکنندگان مانند Dahua، Hikvision و Uniview نیز آنالیز خود را به شکل بهتری با ضبط کننده‌های خود (از جمله رویدادها، باکس‌های محدودکننده و تنظیمات) یکپارچه می‌کنند، در حالی که پشتیبانی از جانب سایر شرکت‌ها محدود به چند پلتفرم و رویداد می‌شود.

 

 

یکپارچگی رویداد

 

خروجی آنالیز تصویری معمولا نوعی رویداد است (مانند عبور شخص از یک خط مجازی، نفوذ در منطقه، شی حذف شده و غیره). حداقل، کاربران نظارت معمولا اطلاع رسانی از این رویدادی که از منبع آنالیز (دوربین تحت شبکه یا سرور) به نرم افزار نظارتی کلاینت مورد استفاده (اغلب کلاینت VMS یا NVR) ارسال می‌شود را ترجیح می‌دهند.

این روش اغلب با ارسال یک رشته خاص یا دستور API که باعث ایجاد یک عمل خاص در VMS می‌شود، انجام می‌گردد.
به عنوان مثال در زیر، کلاینت VMS رویدادهای دوربین‌های Axis، Hanwha و Hikvision که برای فعال سازی ضبط، نمایش رویداد و نمایش تصویر زنده استفاده می‌شود را یکپارچه می‌کنند:

یکپارچه سازی مسیر شیء/ باکس محدود کننده

 

یکپارچه سازی رویدادهای آنالیزی اولین مرحله است، اما بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که یکپارچه سازی‌ها شامل باکس‌های محدود کننده نیز باشد، چرا که از این طریق، اپراتورهای انسانی اشیاء (و مسیر آنها) را بسیار راحت‌تر تشخیص می‌دهند و عامل فعال کننده‌ی آلارم نیز به وضوح نشان داده می‌شود، برای درک بهتر تصویر زیر را مشاهده نمایید.

با این حال، یکپارچه سازی‌ باکس محدود کننده حتی از یکپارچگی رویداد نیز کمتر است، این یکپارچه سازی عمدتا توسط چند شریک اصلی از هر آنالیز و همچنین دوربین‌های خود تولید کننده (در صورت وجود) پشتیبانی می‌کند. در تصاویر آنالیزی دوربین تحت شبکه، فقط Exacq ،Genetec و Milestone، باکس‌های محدود کننده را از دوربین‌های سایر شرکت‌ها یکپارچه می‌کنند. دوربین‌های Avigilon و VMS نیز باکس‌های محدود کننده را یکپارچه می‌کنند.

یکپارچه سازی‌ باکس محدود کننده معمولا شامل باکسی برای آنالیز است که از VMS پشتیبانی می‌کند، اما برخی از آنها به منظور ضبط و تفسیر متا دیتای مورد استفاده برای کشیدن این باکس‌ها، مانند یکپارچگی هایک ویژن مایلستون ( که توسط هایک ویژن توسعه یافته است) به نصب پلاگین VMS نیاز دارند.

 

تنظیمات یکپارچه‌سازی متفاوت

 

از آنجا که ترکیبات متعدد آنالیزVMS / امکان پذیر می‌باشد، هیچ استانداردی برای نحوه دریافت رویدادها وجود ندارد. این فرآیند حتی زمانی که از یک VMS استفاده می‌شود با آنالیزهای مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال، آنالیز پشتیبانی شده، بدون نیاز به تنظیمات اضافی، به سادگی به عنوان رویداد در بسیاری از نرم افزارهای VMS ظاهر می‌شود. مثلا، در مرکز امنیتی Genetec، آنالیز Axis (VMD4 در زیر نشانه داده شده است) به عنوان هر رویدادی دیگر در سیستم VMS ثبت شده و در فهرست رویدادها و جستجو نمایش داده می‌شود و ممکن است برای راه اندازی آلارم‌ها استفاده شود

با این حال، در پلتفرم‌های دیگر، کاربران قوانین را به صورت دستی برای فعال‌سازی آلارم ناشی از اتفاقاتی‎‌ در رویدادهای VMS ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، در Exacq، آنالیزها با استفاده از ربط دادن رویدادها به فعال‌سازی اعلان، ضبط یا تغییر طرح تصاویر تنظیم می‌شود.

اشکال اصلی این رویکرد این است که کاربران باید قوانین آنالیزی را به صورت دستی تنظیم کنند تا آلارم را نسبت به اتفاقات حساس نمایند. یا حتی وجود رویداد را به VMS اطلاع دهند. این مرحله اضافی در یکپارچه سازی‌های سر خود (built-in) لازم نیست. با این حال، اغلب می‌توان تنظیمات بیشتری را در این تنظیمات دستی اعمال نمود، بنابراین کاربران ممکن است به جای تایید گزینه‌های از پیش تعیین شده، نام رویدادهای خاص را به دلخواه تغییر داده، و با این کار اعلان‌ها را برای اپراتورها واضح تر نمایند.
با وجود این متغیرها، کاربران باید با تولیدکننده (ها) مشورت کنند تا دقیقا مشخص شود که چگونه آنالیز انتخاب شده و VMS آنها یکپارچه می‌شوند.

یکپارچه‌سازی سریال / IP

 

در برخی موارد هنگامی که یکپارچگی رویداد به صورت داخلی نباشد، کاربران ممکن است بتوانند برای ارسال اطلاعات رویداد به سیستم VMS از رشته‌های سریال TCP استفاده کنند. این روش به تنظیم دستی هر دو دوربین (با ساخت رشته‌های خروجی TCP) و VMS (با تنظیم آن برای تشخیص این ورودی‌ها) نیاز داشته، و به منظور آزمایش و عیب یابی ممکن است برای هر دوربین ۱۰-۱۵ دقیقه یا بیشتر زمان ببرد.

کلیپ زیر استفاده از این روش در یکپارچه سازی Exacq و آنالیز LPR بر روی دوربین اکسیس را نشان می‌دهد.

 

یکپارچگی ورودی و خروجی دیجیتال

 

در نهایت، در مواردی که یکپارچگی رویداد از باکس ارائه نشده باشد و یکپارچگی سریال نیز امکان‌پذیر نباشد، کاربران ممکن است قادر به اجرای رویدادهای VMS با استفاده از ورودی و خروجی دوربین دیجیتال باشند. اساسا، بعد از فعال شدن آنالیز و سپس اتصال به ورودی دوربین، خروجی دوربین برنامه‌ریزی می‌شود، تا خود را به حالت اولویت بگذارد. پس از فعال شدن ورودی دوربین، VMS ممکن است تنظیم شود تا باعث ضبط و / یا آلارم گردد.

مانند یکپارچگی سریال که در بالا توضیح داده شد، این امر مستلزم رویدادهایی است که در دوربین و VMS ایجاد شود، که خود می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد. علاوه بر این، در این روش فرض می‌شود که VMS از ورودی دوربین به عنوان یک ماژول رویداد پشتیبانی می‌شود و ورودی و خروجی برای هر هدف دیگر لازم نیست.
به دلیل تمامی این عوامل، یکپارچگی ورودی و خروجی در هنگام عدم دسترسی به گزینه‌های دیگر، به طور کلی به عنوان روش “آخرین گزینه” یکپارچه‌سازی آنالیز محسوب می‌شود.

 
عدم یکپارچگی تنظیمات

 

جدای از یکپارچگی باکس رویداد/ محدود کننده، چالش بزرگ‌تر در آنالیز یکپارچه‌سازی، بحث تنظیمات است. چرا که قاعده، منطقه، حساسیت، و پارامترهای دیگر برای یکپارچگی با یک سیستم VMS، بسیار پیچیده هستند. تنظیمات آنالیزی در حال حاضر از طرق انجام می‌شود:

• در دوربین: دوربین‌های تحت شبکه با آنالیز داخلی اغلب به سادگی از دوربین برای تنظیمات قاعده استفاده کنید. از آنجا که تنظیمات به طور مؤثری خودشمول است، این روش بسیار سازگار بوده و به هیچ نرم افزار جداگانه‌ای نیاز ندارد. با این حال، کاربران لازم است که به رابط وب هر دوربین در سیستم وارد شوند، که ممکن است نسبت به اکثر روش‌های متمرکز کار سخت‌تری باشد.

• استفاده از ابزار تنظیم: سایر تولیدکنندگان از ابزارهای تنظیمی مانندBosch IVA یا Axis Perimeter Defender استفاده می‌کنند که تنظیمات را متمرکز و پیکربندی کرده و سپس به هر دوربین در سیستم متصل می‌شوند. این روش همچنین توسط بسیاری از آنالیزهای مبتنی بر سرور استفاده می‌شود که قبل از ارسال به VMS، تصویر را تحلیل می‌کنند. این روش ممکن است برای تنظیمات کلی سریع‌تر باشد، اما کاربران باید برنامه جداگانه برای تنظیمات در خارج از سیستم VMS را حفظ کنند.

• از طریق VMS: سایر شرکت‌ها هنوز هم فقط از طریق VMS خود (مانند دوربین‌های H4 Avigilon) و با استفاده از مجوز VMS، تنظیم آنالیز را انجام می‌دهند. به همین دلیل، حتی اگر سایر نرم افزارهای VMS قادر به یکپارچگی باکس رویدادها / محدوده کننده باشند، استفاده از آنها با پلتفرمی دیگر هزینه‌های مجوز را به طور موثر دو برابر می‌کند؛ پس بعید است که کاربری چنین کاری را انجام دهد.

 

 

توسعه در آینده: پروفایل T آنویف

 

در حالی که آنویف تا به حال به طور تاریخی تاثیر کمی در یکپارچگی آنالیز در خارج از یکپارچگی رویداد اصلی داشته است، پروفایل جدید T می‌تواند علاوه بر تنظیمات پروفایل آنالیز با عملکردهای بهتر، به عنوان یک ویژگی مشروط، یکپارچگی بین دوربین‌های سازگار و VMS را بهبود ببخشد.

به عبارت دیگر، تولیدکنندگان ممکن است VMS و آنالیز خود را با استفاده از چارچوب پروفایل استاندارد به سرعت یکپارچه کنند. با این وجود، این کار لازم نیست (مشروط به جای اجباری)، به این معنی که برخی از تولیدکنندگان دوربین‌های آنالیزی هنوز هم به سادگی می‌توانند با نرم افزارهای VMS خاصی کار کنند یا برعکس.
در حال حاضر، پروفایلT آماده انتشار است و قرار است که در اواخر سال جاری منتشر شود.

 

مشکلات یکپارچگی تشخیص چهره و جستجو

 

نرم افزارهای VMS، عموما فقط متغیرهای دوحالته (روشن / خاموش) و رشته ها (مانند شماره پلاک، داده‌های فروش داده ها) را درک می‌کنند، و اطلاعات پیچیده‌تر اشیاء مانند رنگ‌ها، نسبت اندازه‌ها، چهره‌های خاص و غیره را تشخیص نمی‌دهند. از این رو، یکپارچگی آنالیز پیشرفته‌تر کار دشوار است، چرا که این سیستم جدید باید کاملا توسعه یابد.

 
تشخیص شماره پلاک (LPR)

 

تشخیص شماره پلاک یک آنالیز تخصصی است که شماره پلاک خودرو را از روی تصویر تشخیص داده و آن را به متن تبدیل می‌کند. این متن پس از آن می‌تواند با لیستی از شماره پلاک‌های خاص (لیست مشاهده، لیست سفید، خودروهای سرقتی، و غیره) مطابقت داده شود.

از آنجا که مدیریت لیست سفید / لیست سیاه، جستجو برای شماره پلاک خاص و کارهای دیگر، در قوانین ساده معادلی ندارد، LPR نسبت به آنالیز متداول مبتنی بر قانون نیاز به یکپارچگی متفاوتی دارد. به همین دلیل، با وجود یکپارچگی کامل فقط با پلتفرم VMS / CMS خود توسعه دهنده، بسیاری از یکپارچگی‌های LPR به صورت اختصاصی عمل می‌کنند. با این حال، بعضی از رویدادهای اساسی مانند پلاک خوانی ممکن است با شرکت دیگری یکپارچه شود.