x
بهبود امنیت و هوش تجاری با راهکار شناسایی چهره داهوا DAHUA

شنبه 03 شهریور 1397
بازدید: 3148 بار

در زندگی واقعی، هیچکس نمیخواهد که با فرد دیگری اشتباه گرفته شود. مشکل خطا در تشحیص چهره، نه تنها زمان زیادی از ما می گیرد، بلکه در صورتی که چهره افراد خطرناک به سرعت و درست شناسایی نشود، ممکن است خسارات جانی به بار آورد. در زندگی امروز، چه برای افراد حقیقی و چه برای سازمان ها و حتی جوامع، خطا و درنگ در شناسایی چهره، هزینه ای جبران ناپذیر خواهد داشت.

خوشبختانه فن آوری شناسایی چهره رشد شگرفی کرده و در بسیاری از راه کار های امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت فن آوری های داهوا، تامین کننده برتر راه کارهای امنیتی در صنعت نظارت تصویری در جهان، تخصص بالایی در این زمینه داشته و بارها با کسب مقام اول در رقابت ها و چالش های امنیتی معتبر جهانی، این موضوع را اثبات کرده است. رقابت هایی همچون چالش ردگیری چند شیء هم زمان (Multiple Object Tracking Challenge)، ارزیابی تشخیص ۲ بعدی KITII، معیار سنجی جریان KITTI، چالش تشخیص حروف در صحنه های تصادفی و چالش تصاویر دیجیتالی.

قبل از مرور چگونگی عملکرد و استفاده از راه کار های محصولات داهوا در کاربردهای روزانه، لازم است که برخی از مسائل به مربوط به عملکرد شناسایی چهره توضیح داده شود. در صورتی که دقت و کارایی شناسایی چهره، به یک سطح خاصی نرسیده باشد، داده های عظیم که توسط تجهیزات تولید میشود غیر قابل استفاده هستند. شناسایی چهره، چه از طریق یک عکس و یا از طریق تصویر یک دوربین، نه تنها به یک دوربین با کیفیت احتیاج دارد، بلکه نیازمند یک الگوریتم هوشمند هوش مصنوعی است، که تصاویری که از زوایای مختلف گرفته شده و یا بر اثر حرکت مات شده اند را بهبود بخشیده و خصوصیات چهره را به مدل دیجتالی ترجمه کرده که در پایگاه داده قابل جستجو باشد. کل این فرایند فقط ۳۰۰ میلی ثانیه طول می کشد.
فرض کنید شخصی به نام “تام” وجود دارد، اجازه بدید این فرد را در زندگی روزمره تعقیب کنیم و ببینیم که سامانه شناسایی چهره هوشمند داهوا، چگونه عمل می کند.

تام و سامانه کنترل دسترسی

 

“تام به سرعت خودشو به محل کارش میرسونه، جایی که دفتر کارش در طبقه ۳۰ یک ساختمان اداری کلاس A هست. در ورودی ساختمان، در قسمت لابی، بین تام و بالابر ها گیت های تردد وجود دارن و صف طولانی هم در مقابل گیت شکل گرفته، تام دستشو تو جیبش میکنه و متوجه میشه که کارت تردد همراهش نیست. اما هیچ جای نگرانی برای تام وجود نداره، چون این ساختمان به تازگی سامانه کنترل تردد خودشو با فن آوری شناسایی چهره داهوا ارتقاء داده و محدودیت ها و مشکلات سامانه های قدیمی کارت و اثر انگشت از بین رفته. مشکلاتی مثل ناکارآمدی و امنیت پایین دیگه وجود ندارن. دیگه کسی نمیتونه مثل کارت، چهره خودشو جا بزاره یا اونو گم کنه و یا به کسی قرض بده، همچنین دیگه کسی نگران این نیست که آیا حسگر دستگاه، اثر انگشتشو تشخیص میده یا نه.”

داستان کوتاهی که مطالعه کردید، روش دقیق عملکرد فن آوری شناسایی چهره داهوا می باشد. دوربین های قدرتمند مجهز به یادگیری عمیق هوش مصنوعی، چهره را شناسایی کرده، خصوصیات چهره را به داده های دیجیتالی تبدیل کرده و آن را با موارد موجود در پایگاه داده مقایسه می کند و کل این فرایند کمتر از ۱ ثانیه طول می کشد. علاوه بر این، دیگر نیازی نیست برای هر کارمند یک کارت صادر شود و یا اثر انگشت آن فرد در سامانه ثبت شود و فقط کافیست که عکس این شخص در سامانه ورود و خروج وارد شود. این سامانه می تواند تا ۱۰٫۰۰۰ چهره را در خود ثبت کند.
علاوه بر اداره ها، می توانید این سامانه را در اماکنی چون گمرک، مدارس، اماکن مسکونی و غیره که نیازمند کنترل دسترسی با استاندارد بالا هستند، راه اندازی کنید.

تام در لیست سفید

 

“تام از طرف محل کار خود، به یک بانک مراجعه می کند، تا به یک جلسه مهم تجاری با ریاست بانک برسد، اما زمانی که تام به بانک رسید، بانک پر از مراجعه کننده بود. هرچند قبل از اینکه تام بابت صف های طولانی و همچنین جلسه بعدی خود نگران بشود، شنید که نام او را از بلندگو ها صدا می زنند و او را به اتاق VIP راهنمایی می کنند.”
چطور این اتفاق افتاد؟ مطمئنا کار نیروی انسانی نبود، هیچ کس نمی تواند چهره تمام مراجعه کنندگان را به خاطر سپرده و چهره آن ها را با فهرست چهره های مجاز و غیر مجاز مقایسه کند بدون آنکه هیچ گونه خطایی رخ بدهد. به همین دلیل سامانه شناسایی چهره، برای تجارت شما الزامی است. شناسایی سریع چهر افراد VIP، و مقایسه آن با لیست سفید داخل پایگاه داده، بدون هیچ گونه تاخیر و خطا، بازخورد میهمانان VIP را بهبود می بخشد.
این راه کار نه تنها در بانکها، بلکه در هتل ها، بیمارستان ها و همایش ها نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد . علاوه بر بهبود فرایند میزبانی، امنیت محیط و میهمانان نیز افزایش می یابد.

عدم تایید هویت تام

 

“تام برای اولین بار وارد گاو صندوق بانک می شود. او بسیار خوشحال بود که مورد اعتماد کمپانی قرار گرفته و چنین ماموریتی به او سپرده شده است. تام به سرعت حرکت کرد و در مقابل درب قرار گرفت، اما قبل از اینکه حتی دست خود را بلند کرده و درب را لمس کند، از یک بلندگو صدایی شنید که به او اخطار می دهد. نگهبان با یک لبخند به سمت تام می آید، روی شانه او می زند و به او توضیح می دهد که به دلیل حرکت سریع و قرارگیری در موقعیت نا مناسب نسبت به دوربین شناسایی چهره، چهره او تایید نشده است.
افراد غیر مجاز نمی توانند به محیط مذکور وارد شوند، فرقی نمی کند که تام یا هر شخص دیگری باشد. افراد غیر مجاز ممکن است برای محیط مذکور تهدید محسوب شوند. اما این اماکن توسط سامانه شناسایی چهره داهوا محافظت شده و از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری می کند. تصویر چهره ای که مقابل دوربین قرار گرفته، بلافاصله با چهره های ثبت شده در سامانه مقایسه شده و در صورتی که حتی کوچکترین مغایرتی با چهره های مورد تایید وجود داشته باشد، به شخص مورد نظر اجازه ورود داده نخواهد شد و به سرعت یک صدای هشدار از بلندگو ها پخش شده و به فرد خاطی اخطار داده می شود.
اماکنی همچون آزمایشگاه ها و بایگانی ها نیز با استفاده از این سامانه می توانند امنیت خود را بهبود ببخشند.

تام و لیست سیاه

 

” تام پس از یک روز کاری طولانی، به همراه یکی از دوستانش برای دیدن یک مسابقه فوتبال به ورزشگاه مراجعه کرد. اما قبل از اینکه وارد ورزشگاه بشوند مسابقه شروع شده بود، زیرا قبل از ورود شاهد خروج یکی از تماشاگرنماهای بدنام توسط مامورین از ورزشگاه بودند. از آن جایی که تام در طی کار روزانه، در محیط های مختلفی قرار می گیرد، خوب می دانست که چه اتفاقی افتاده است و دوست او نیز که اتفاقا یکی از کارکنان داهوا بود، برای او توضیح داد که سامانه شناسایی چهره داهوا، چگونه عمل می کند و چگونه هنگام شناسایی چهره افرادی که در لیست سیاه قرار دارند، به مامورین اطلاع رسانی می کند.
این سامانه نیز می تواند در فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و یا سامانه مدیریت شهری مورد استفاده قرار بگیرد.

داستانی که مطالعه کردید، داستان یک روز از زندگی تام بود که پر از اتفاقات خاص اما واقعی بود. مثال هایی که زده شد، بسیار دورتر از توانایی کامل سامانه هوش مصنوعی داهوا می باشد. سامانه ای که داده های عظیم را جمع آوری کرده و آن ها را با یکدیگر مقایسه کرده و گزارشات تجزیه تحلیل هوشمند ارائه داده که همه اینها جامعه را ایمن تر کرده و زندگی هوشمند را به ارمغان می آورد که همیشه مورد توجه داهوا بوده.