x
تولید ملی در تلاطم بازار ارز

دو‌شنبه 15 مرداد 1397
بازدید: 2386 بار

در هفته های اخیر بدون شک بزرگ ترین چالش پیش روی تولید کنندگان داخلی موضوعات مرتبط با تامین ارز مورد نیاز خطوط تولید بوده است. هلدینگ فراگستر بعنوان یکی از تولید کنندگان دوربین مدار بسته و سامانه اعلام سرقت (دزدگیر) از این قاعده مستثنی نبوده است. در این راستا نگاهی به مطلبی از سایت تولید ملی خالی از لطف نیست:

تولید ملی در این تلاطم بازار ارز دچار چالش هایی گشته است که نه بر تولید کننده که به صورت مستقیم با این مسئله مواجه است ، و نه بر مصرف کننده داخلی که افزایش قیمت تمام شده محصولات را لمس می کند ، پوشیده نیست . تحریم ها و کارشکنی های صورت گرفته از سمت دولت های خارجی و بازارهای جهانی ، برای ایجار فشار به بدنه ملت در این چند ماهه اخیر بعد تازه ای گرفته است و مشکلاتی در صنایع تولیدی ایرانی  و قیمت تمام شده کالاهای داخلی که وابسته به مواد اولیه و یا صنایع خارج از کشور بوده را ایجاد کرده .

قطعاً سرو سامان دادن به این بازار و هم چنین جلوگیری از سوء استفاده های داخلی از این بازار نابسامان از وظایف دولت و دستگاه های نظارتی و قانون گذاری کشور می باشد تا بتواند با سیری منطقی و بدور از تشنج های ایجاد شده ، قیمت واقعی ارز را متناسب با سیاست ها و درآمد های ملی کنترل کنند . ولی این موضوع گاهاً ملزم به صرف زمان می باشد و در این دوره بازسازی می توان با اعمال مدیریت هایی در سطح استراتژیک و حتی تاکتیکی ، تهدید های به وجود آمده را به فرصت تبدیل نمود . دو نمونه از این فرصت های پیش رو در بازاری با نرخ بالای ارزش ارز  محیا است که باید با ریزبینی دستگاه های دولتی و شرکت ها و تولید کنندگان داخلی استفاده لازم و کافی را از آن نمود .

راهکار اول استفاده از پتانسیل بالقوه صادرات و  قابل صرفه شدن بسیاری از صادرات کالاهای تولید شده داخلی به کشور های دیگر می باشد که خود در کنار ورود ارز به داخل و کمک به رفع مشکلات ارزی کشور ، سرمایه خارجی را جذب نموده و باعث ایجاد فرصت های جدید شغلی نیز می شود .

راهکار دوم استفاده از مواد اولیه داخلی ، صنایع و دستگاه های داخلی به جای نمونه های خارجی آن است . در این میان ، شرکت های دانش بنیان و هم چنین مشاوران و محققین داخلی می توانند به کمک صنایع آمده و با ارائه راه کارهایی در جهتحمایت از تولید ملی به صتایع ، پیوند فراموش شده میان صنایع و دانشگاه ها را نیز فراهم نماید و این به گونه ای است که برای ۲ طرف سود آور و قابل بهره برداری نیز می باشد .

پایان.