x
دوربین های ضد انفجار

دو‌شنبه 22 آبان 1396
بازدید: 2745 بار

برای حفظ سلامت و ایمنی، دوربین های ضد انفجار و لوازم جانبی آن ها برای نظارت تصویری در مناطق خطرناک نیاز است. بدنه ی دوربین ها از جنس فولاد ضد زنگ هستند و کیفیت تصویر بالایی را ارائه می دهند.

 

***

 

مناطق خطرناک چه مناطقی هستند ؟

یک منطقه خطرناک منطقه ای است که مایعات قابل اشتعال، بخارات، گازها یا گرد و غبار قابل احتراق گاهی اوقات باعث بروز آتش سوزی یا انفجار خواهند شد. برای مثال مناطقی مانند: پالایشگاه های نفتی، خطوط لوله گاز، ایستگاه های سوخت گیری، اتاق عمل بیمارستان، کارگاه های نجاری، انبار ذخیره غلات و کارخانه های شیمیایی .

 

دوربین مدار بسته ضد انفجار چیست ؟

دوربین های ضد انفجار دارای بدنه سنگین حاوی دوربین تحت شبکه هستند. بدنه (housing) دوربین ضد انفجار، مانع هرگونه جرقه داخلی یا انفجار با احتراقات بخار، گازها، گردوغبار یا الیاف در محیط بیرون می شود. بدنه های استیل ضد زنگ ۳۱۶L، برای مناطق خطرناک تولید و تایید شده اند.

 

هر کشور دارای استاندارد مخصوص به خود می باشد (در تصویر زیر مشخص می باشد).

 

کشور ایران از استاندارد اتکس پیروی می کند.

 

 

استاندارد اتکس (ATEX)چیست ؟

 

در اروپا به منظور یکسان سازی شرایط ساخت و آزمایش تجهیزات مناسب فضاهای طبقه بندی شده، پارلمان اتحادیه اروپا دستورالعملی به نام ۹۴/۹/EC  تصویب نموده که ATEX نام گذاری شده است متشکل از دو دستورالعمل است که توصیف می کند که چه تجهیزاتی در محیط با فضای انفجاری مجاز به کار است.ATEX  نام خود را یک نام فرانسوی دریافت کرد و در واقع علامت اختصاری عبارت  ATmosphères EXplosibles  می باشد.

 

نشان (Explosive Atmosphere) EX به معنی فضای قابل انفجار  است. معمولا بعد از علامت EX  یک کد شامل اعداد و حروف نیز درج می‌شود. این کد بیانگر محیط نصب، روش‌های بهره‌برداری، نوع حفاظت، گروه‌بندی گازی، کلاس حرارتی و … بوده و با توجه به استانداردهای مختلف، متفاوت است.

 

 

 

اصول حفاظت در برابر انفجار

 

سه اصل در حفاظت از یک منطقه در برابر انفجار مهم هستند :

 

 

 

چرا در مناطق خطرناک از دوربین های تحت شبکه ضد انفجار استفاده می شود؟

 

سیستم های نظارت تصویری تحت شبکه مزایا و ویژگی های پیشرفته ای را به نسبت یک سیستم نظارت تصویری آنالوگ فراهم می کند. این مزایا شامل کیفیت تصویر، آنالیزهای تصویری، افزایش امنیت، نصب ساده و یکپارچه سازی با سیستم ها در آینده، قابلیت دسترسی از راه دور، مقیاس پذیری بهتر، انعطاف پذیری و مقرون به صرفه با توجه به ویژگی های آن می باشد.

 

۱-کیفیت تصویر عالی:

 

دوربین های ضد انفجار تحت شبکه دارای رزولوشن بالا و نرخ فریم بالا هستند. از طرفی ماژول زوم قدرتمند و فوکوس خودکار باعث می شود تا دوربین زاویه وسیع تری را پوشش دهد و جزئیات بیشتری را تشخیص دهد.

 

۲-آنالیز تصویر و افزایش ایمنی:

 

آنالیزهایی مانند تشخیص حرکت، خط مجازی، آلارم دستکاری یک حادثه را تشخیص داده و بطور اتوماتیک از طریق ضبط تصویر یا اعلان هشدار به آن پاسخ خواهد داد.

 

۳-یکپارچه سازی با انعطاف:

 

دوربین های تحت شبکه یکپارچه سازی سطح بالایی را با تجهیزات دیگر فراهم می کنند. سیستم های تحت شبکه یکپارچه سازی کاملی با سیستم کنترل دسترسی، مدیریت ساختمان، هشدار آتش سوزی و … فراهم می کنند.

 

۴-دسترسی از راه دور:

 

در یک سیستم نظارت تصویری تحت شبکه، کاربران به سادگی می توانند در هر زمانی و بر روی هر کامپیوتر در دنیا به تصاویر دسترسی داشته باشند. تصاویر می توانند از راه دور برای راحتی و امنیت ذخیره شوند. اطلاعات می توانند بر روی هر شبکه مبتنی بر آی پی مانند شبکه LAN یا اینترنت ذخیره شوند.

 

دوربین های تحت شبکه می توانند برای نظارت از راه دور و برای سادگی نگه داری از راه دور استفاده شوند.

 

نمونه هایی از دوربین های ضد انفجار داهوا: