x
راهکارهای تصویر برداری حرارتی داهوا

دو‌شنبه 01 آبان 1396
بازدید: 2631 بار

تصویر برداری حرارتی داهوا، راه کاری مطمئن در جهت تامین امنیت در اماکن خاص

 

برای کنترل و نظارت اماکنی همچون جنگل ها، مرزها، پست های برق، گلخانه ها و اماکنی از این قبیل، نمی توان از سامانه های معمولی و سنتی استفاده کرد، چرا که با توجه به فواصل زیاد و یا وجود موانع مختلف در محیط، سامانه های سنتی و حتی نیروهای انسانی، قادر به تشخیص به موقع خطرات نمی باشند، شرکت فن آوری های داهوا، در راستای رفع نیازهای موجود در این زمینه، تجهیزات جدیدی را توسعه داده که با استفاده از الگوریتم های پیشرفته و هوشمند، سامانه های حفاظتی را قادر می سازد تا در هر نقطه و در هر شرایطی، بتوانند هرگونه خطری را تشخیص داده و قبل از بروز حادثه های جبران ناپذیر، هشدار های لازم را به مسئولین انتقال داده، تا آنها نیز بتوانند پس از بررسی به موقع خطر و مشاهده تصاویر ارسالی از سمت سامانه، نیروهای متخصص مربوطه را به محل اعزام کنند.

 

***

 

همانند هر فن آوری پیشرفته ای، تصویر برداری حرارتی نیز ابتدا برای امور نظامی و در سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰  توسعه یافت، یعنی زمانی که ایالات متحده، حسگرهای مادون قرمز Cooled را، روی موشک های خود، کار گذاشت. حسگرهای مادون قرمز نیز، در نهایت به تصویر برداری حرارتی جهش پیدا کرده و راه خود را به کاربری های غیر نظامی باز کرد و اکنون در امور مختلفی همچون بررسی صنایع، تشخیص های پزشکی و ماهواره ها استفاده می شود. نقطه عطف بسیار حائز اهمیت در پیشرفت این فن آوری، اختراع حسگرهای مادون قرمز UnCooled می باشد، که باعث شد محصولات تصویر برداری حرارتی، راحت تر و با هزینه ای کمتر، به بازار راه پیدا کرده و در زمینه هایی همچون نظارت امنیتی، جلوگیری از آتش سوزی در جنگلها و نظارت پایگاه های تامین نیرو، مورد استفاده قرار بگیرد.

 

دوربین های معمولی می توانند در خلال روز یا در مناطقی که دارای نور مناسبی می باشند، تصاویر را ضبط کنند، اما در شب و تاریکی، توان تصویر برداری این دوربین ها کاهش می یابد، زیرا حسگر دوربین مجبور است به خاطر عدم وجود نور کافی، حساسیت را بالا ببرد که همین امر (در صورتی که اصلا تصویری تولید شود) باعث ایجاد اختلال (نویز) در تصویر می گردد. از آنجایی که تصویر واضح در روز و شب، یک از معیارهای بسیار مهم در ارزیابی کارایی و اثر بخشی یک سامانه نظارتی می باشد، تجهیزات تصویر برداری حرارتی، برتری مقتدرانه خود را، در تبدیل حرارت، به تصاویر قابل مشاهده با چشم انسان، به نمایش می گذارند.

 

شرکت فن آوری های داهوا، به واسطه تجربه غنی در تجزیه تحلیل تصاویر و ارائه الگوریتم های هوشمند، توانسته است تجهیزات تصویر برداری حرارتی را با قابلیت های نوآورانه توسعه داده، و با ایجاد تعادل در نور مادون قرمز قابل مشاهده، امکان نظارت موثر، در تمامی شرایط نوری را فراهم سازد. اندازه گیری هوشمند حرارت نیز جزء قابلیات این فن آوری می باشد که کاربرد سامانه های نظارتی را در زمینه هایی همچون تشخیص آتش سوزی در جنگل یا تشخیص سریع تب شدید در مسافران حاضر در فرودگاه، گسترش داده است.

 

در ادامه به ۳ کاربرد تصویر برداری حرارتی اشاره می کنیم که توانایی های گسترده این فن آوری را به نمایش می گذارند.

 

امنیت مرزی

امنیت مرزی، نه تنها برای حفظ امنیت کشور، بلکه برای حفظ امنیت شهروندان و اموال آنها نیز، دارای اهمیت بالایی می باشد. سامانه های نظارت سنتی در مرزها، همچنان دارای نقص های بسیاری می باشد. اولا که تعداد اندکی نگهبان برای کنترل یک منطقه بزرگ به کار گرفته می شود، که باعث می شود برخی از قسمت های مرز، گاهاً بدون نگهبان باقی بماند. در مناطقی که دوربین های نظارتی نصب شده است نیز، نقاط کور در دید دوربین وجود دارد، این نقاط کور ممکن است توسط علف های بلند به وجود آمده یا نقطه ای از تصویر خارج از دسترس دوربین باشد. از این رو، هنگامی که مورد اضطراری پیش بیاید، به دلیل پراکندگی نگهبان ها و غیر خودکار بودن سامانه هشدار، واکنش به این مشکل بسیار کند و نا کار آمد خواهد بود.

 

شرکت داهوا، یک راه کار جامع برای چالش نظارت و ایجاد امنیت در مرز ها ارائه می دهد. به عنوان مثال یک منطقه مرزی گسترده و تاریک، در حدود ۱۰۰ کیلومتر را در نظر بگیرید، در این شرایط می توانید در هر ۱ کیلومتر یک دوربین گردان مدل TPC-SD8320 با قدرت بزرگ نمایی ۳۰ برابر نصب کنید، این دوربین با استفاده از فن آوری تصویر برداری حرارتی، هر گونه حرکتی را به سرعت تشخیص داده و در صورت وجود خطر، با استفاده از تصاویر حرارتی قابل مشاهده، خطرات را به شما اطلاع می دهد. بدین سان، با استفاده از نور مادون قرمز، مشکلات نظارت در شب، برطرف می شود. در کل با نصب ۱۰۰ دستگاه دوربین در دو طرف مرز، می توانید کل منطقه را کاملا پوشش دهید.

 

اکنون، به جای استفاده از تعداد زیادی نگهبان در یک منطقه بزرگ، تنها یک گروه کارمند ساده، از طریق سامانه کنترل مرکزی، که دارای قابلیت های پیشرفته و خودکار می باشد، می توانند کل مرز را مدیریت کنند. مرکز کنترل، مجهز به یک نقشه دیجیتالی می باشد، که محل نصب و منطقه دید هر دوربین در آن مشخص است، و تیم نظارت را قادر می سازد که در لحظه عملکرد سامانه و وضعیت مرز را ارزیابی کند. هنگامی که دوربین، ورود یک شخص را به منطقه ممنوعه تشخیص دهد، به صورت خودکار هشدار را فعال کرده، و هم زمان هدف را دنبال می کند. نیروهای حاضر در مرکز نیز می توانند آژیر را به صدا درآورده، و به فرد مزاحم اخطار دهند. در صورت نیاز نیز می توان یک گروه به محل اعزام کرده تا با کمک مرکز کنترل، با فرد مزاحم برخورد کنند. به علاوه، اپراتور می تواند با توجه به نیازها و شرایط زمین، دوربین ها را برای گشت زنی هوشمند در طول مسیر تنظیم کرده، و کنترل دستی و گشت زنی انسانی را کاهش دهد.

 

 

 

جلوگیری از آتش سوزی در مناطق جنگلی

آتش سوزی، با توجه عواقب مصیبت بارش، بزرگترین خطری است که جنگل ها را تهدید می کند. سال ها است که راه کارهای جلوگیری از آتش سوزی در این مناطق، مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته اند، اما همچنان مشکلاتی بر سر راه وجود دارد. مناطق جنگلی، بسیار بزرگ می باشند و تعداد افرادی که در جنگل گشت می زنند بسیار کم و سرعت آن ها نیز بسیار کند می باشد، به علاوه این افراد فقط به چشم انسان مجهز می باشند که آتش سوزی، مخصوصا اگر بدون دود باشد، به راحتی از

 

 

 

چشم انسان مخفی می ماند. برای جلوگیری از آتش سوزی در چنین مناطقی، تجهیزاتی بسیار پیشرفته تر و با امکاناتی بیشتر، نسبت به چشم انسان، مورد نیاز است.

 

سامانه نظارت هوشمند آتش سوزی مناطق جنگلی داهوا، بر تمام منطقه نظارت داشته، و به طور هوشمند گشت زنی می کند و اگر یک نقطه روشن در جنگل مشاهده کند، به صورت خودکار و از طریق یک الگوریتم هوشمند فوق دقیق، هشدار را به صدا در می آورد، این الگوریتم از فن آوری لیزری، برای مکان یابی دقیق و منبع آتش سوزی استفاده می کند.

 

کنترل پست های برق
پست های برق نیز، همانند مراکز انتقال نیرو، همواره باید دارای یک وضعیت ایمن و پایدار باشند. گشت زنی معمولی برای این امر کافی نیست، زیرا ممکن است خرابی بلافاصله پس از عبور مامور گشت زنی اتفاق بیفتد و به موقع تشخیص داده نشود، همچنین برخی از نواقص در حال وقوع، ممکن است تا قبل از اینکه به مرحله خطرناک برسد، از دید مامور گشت زنی پنهان بماند.

 

خوشبختانه تجهیزات جدید، فن آوری هایی در اختیار ما گذاشته اند تا بتوانیم این مشکلات را به موقع و دقیق تشخیص دهیم. داهوا یک سامانه هوشمند نظارت پست های برق را توسعه داده که به طور کامل پست های برق را گشت زنی و بررسی کرده و پس از هر گشت و بررسی، یک گزارش کامل از عملکرد پست برق ارائه میدهد. به عبارت دیگر، این سامانه می تواند لحظه به لحظه اطلاعات دقیقی در مورد پایگاه به کاربر ارائه دهد، که بسیار کار آمد تر می باشد و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در زمان و نیروی انسانی می کند. به علاوه، این سامانه، انسان و ماشین را قادر می سازد که در کنار یک دیگر کار کرده و از قابلیت های یک دیگر استفاده کنند. به عنوان مثال اگر دمای یکی از تجهیزات یا بخشی از پایگاه از حد مشخص شده (توسط نیروی انسانی) بالاتر برود، سامانه به طور خودکار، هشدار را به صدا در آورده و مدیریت پایگاه را مطلع می سازد.

 

خلاصه مطلب

اگر این طور فرض کنیم که سامانه های نظارتی معمولی، برای تشخیص و جلوگیری از خطرات، کافی می باشند، با موقعیت های فوق العاده خطرناکی روبرو خواهیم شد و زندگی افراد بسیاری به خطر خواهد افتاد، فن آوری های روز، برای تشخیص و اعمال واکنش نسبت به خطرات در کم ترین زمان ممکن، امری ضروری محسوب می شوند. تصویر برداری حرارتی داهوا، ابزار مناسب برای تامین امنیت در زمینه های مختلفی را در اختیار ما می گذارند.

 

شرکت فن آوری های داهوا، با ماموریت “جامعه ایمن تر ، زندگی هوشمند تر” بر روی “نو آوری ، کیفیت و خدمات” تمرکز کرده تا بتواند به تمام مشتریان و همکاران خود، در سرتاسر جهان، خدمت رسانی کند.