x
محاسبات ابری و چالش های آن

شنبه 25 آذر 1396
بازدید: 2403 بار

فن آوری محاسبات در محل، راه کاری در جهت رفع مشکلات محاسبات ابری

 

Edge و Cloud، دو فن آوری روز که یک دیگر را تکمیل می کنند. یکی از لحاظ سرعت پردازش و واکنش، و دیگری از لحاظ حجم اطلاعات و پردازش های سنگین.

 

***

 

ابتدا قصد داریم به توضیح مختصری در مورد یکی از کاربرد های این دو فن آوری بپردازیم.

 

اینترنت اشیاء – IoT (Internet of Things)

 

اینترنت اشیاء یکی از فن آوری های رو به رشد و در حال پیشرفت می باشد. تجهیزاتی که از این فن آوری بهره می برند، روزانه داده های زیادی را ثبت و ذخیره می کنند. این داده ها بسیار حائز اهمیت بوده و صاحبان تجارت، با استفاده از این داده ها، می توانند تجزیه تحلیل دقیقی در مورد شیوه کار و همچنین دورنگری از تصمیمات آینده داشته باشند. صاحبان فن آوری نیز، با استفاده از این داده ها، عملکرد تجهیزات IoT را بررسی کرده و آن ها را بهبود می بخشند. کاربرد های IoT عبارتند از کنترل خانه هوشمند، کنترل پالایشگاه ها، گل خانه ها، انبارها، جنگل ها، ترافیک و هر محیطی که نیازمند کنترل مکانیزه و عکس العمل سریع می باشد. به عنوان مثال در یک گل خانه، رطوبت هوا باید همیشه به یک میزان خاصی باشد و حرارت از یک درجه ای بالاتر نباید برود، و در برخی قسمت ها هیچ گونه تردد و حرکتی نباید صورت گیرد. در اینجا می توان حسگرهای حرارتی، رطوبت و تشخیص حرکت نصب کرد و این حسگر ها را به یک سامانه متصل کرد، این سامانه نیز به تجهیزات خنک کننده، رطوبت زا و همچنین سامانه هشدار مانند آژیر یا تلفن کننده و یا سامانه نظارتی متصل می باشد و در صورت تغییرات دما و رطوبت، به تجهیزات مربوطه هشدار می دهد و این تجهیزات، وضعیت آب و هوای داخل گل خانه را به حالت عادی باز می گردانند. همینطور در صورت تشخیص حرکت، می تواند هشدار را ایمیل کند و حتی یک عکس گرفته و آن را ارسال نماید. مراکز کوچک می توانند داده های خود را در سرورهای محلی ذخیره و پردازش کنند، اما مراکز بزرگتر برای نگهداری و پردازش این داده ها، به فضای بیشتر و سرورهای قوی تر نیاز دارند و تهیه و نگهداری چنین تجهیزاتی، نیازمند هزینه، فضای کافی، دانش و نیروی متخصص می باشد. از این رو این داده ها در دیتا سنترهای بزرگتر نگهداری و پردازش می شوند. دیتا سنتر محلی است که مملو از فضاهای ذخیره سازی عظیم و سرورهای قدرتمند است و با استفاده از ارتباطات اینترنتی، داده ها را از سرتاسر جهان دریافت کرده، آن ها را پردازش می کند و برای مشتریان ارسال می کند. به این نوع پردازش، محاسبات ابری یا Cloud Computing گفته می شود. شرکت فن آوری های داهوا، و مکسرون، محصولات مختلفی در زمینه IoT و خانه هوشمند ارائه کرده اند. این محصولات دارای قابلیت هایی همچون کنترل دما، رطوبت، حرکت، نور، نشت آب، نشت گاز، ورود و خروج و غیره می باشند.

 

 

این سامانه ها، در صورت بروز هرگونه فعالیت غیر عادی، مانند نشت گاز یا بالا رفتن دما، به سرعت واکنش مناسب را نشان داده و بلافاصله توسط ایمیل یا اعلان نرم افزاری، رویداد را به اطلاع شما می رسانند و شما در هر نقطه ای که باشید، فقط با یک گوشی همراه و ارتباط اینترنتی، به سامانه متصل شده و توسط دوربین های نظارتی، شرایط محیط را بررسی کنید و یا از طریق نرم افزار، گزارش رویداد ها را مشاهده کنید.

 

 

محاسبات ابری – Cloud Computing

 

در حال حاضر تجهیزات IoT، سالیانه چیزی در حدود ۳٫۹ زتا بایت داده ذخیره می کنند و طبق پیش بینی شرکت سیسکو، این میزان تا سال ۲۰۲۰ به ۱۴٫۱ زتا بایت، یعنی ۴ برابر خواهد رسید. این داده ها در دیتا سنترهای سراسر دنیا ذخیره و نگهداری می شوند و شما هر کجای دنیا که باشید با استفاده از اینترنت، می توانید به داده های خود دسترسی پیدا کنید. این دیتا سنتر ها علاوه بر ذخیره و نگهداری داده ها، وظیفه پردازش آن ها را نیز بر عهده دارند و معمولا اطلاعات با کمی تاخیر به دست کاربر می رسد. در یک نرم افزار حسابداری و یا انبار داری، شاید مهم نباشد که اطلاعات با چند ثانیه تاخیر به دست کاربر برسد، اما تصور کنید در یک انبار، احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد و سامانه کنترل آتش سوزی تشخیص می دهد که در نقطه ای از انبار، حرارت بیش از حد مجاز است و این رویداد را برای سرور خود در دیتا سنتر مربوطه ارسال می کند. حال اگر سرور ابری (Cloud Server) حتی با چند صدم ثانیه تاخیر، فرمان فعال شدن سامانه اطفای حریق را صادر کند، یا به مسئول مربوطه دیر اطلاع دهد، فاجعه رخ می دهد. از همین رو صاحبان فن آوری، برای تسریع در واکنش سامانه و جلوگیری از اتفاقات ناگوار، Edge Computing را به بازار عرضه کردند.

 

 

محاسبات در محل (لبه) – Edge Computing

 

عملکرد این فن آوری به این صورت است که هشدار ها و ناهنجاری هایی که در محیط نصب تجهیزات رخ می دهد، به جای اینکه به سرورهای ابری ارسال شود، برای کامپیوتر هایی که در محل مستقر هستند ارسال می شود، این کامپیوتر ها یا سرور های محلی، هشدار ها را پردازش کرده، و در صورت نیاز دستورات لازم را برای تجهیزات ارسال می کنند، اما در نهایت داده ها را برای سرورهای ابری ارسال می کنند. زیرا این سرورها دارای توانایی ذخیره سازی، تجزیه، تحلیل و پردازش داده های سنگین نمی باشند و تنها وظیفه آن ها واکنش سریع نسبت به هشدار ها می باشد.

 

 

با استفاده از Edge Computing در محل تجهیزات و Cloud Computing در دیتا سنترها، هم واکنش سریع و امنیت بالا

 

خواهیم داشت و هم می توان داده های سنگین را تجزیه تحلیل و نگهداری کرد. البته برخی بر این باور هستند که Edge Computing جایگزین Cloud Computing خواهد شد، این تفکر مانند این است که بگوئیم کامپیوترهای شخصی، جایگزین سرورها می شوند. هرکدام از این فن آوری ها کاربرد به خصوصی داشته و هیچ کدام را نمی توان جایگزین دیگری کرد