x
پهباد داهوا X820 و تضمین امنیت عمومی

دو‌شنبه 07 خرداد 1397
بازدید: 3379 بار

به قول یک شعر قدیمی چینی “چِلچله ها زمانی در سرای بزرگان بودند، و اکنون در خانه مردم معمولی پرواز می کنند.” دستگاه های UAV -Unmanned Aviation Vehicle که بیشتر با نام Drone یا پهپاد شناخته می شوند مانند همان چِلچله ها می باشند که زمانی فقط در اختیار ارتش بود و یا در فیلم های جنگی دیده می شدند، ولی اکنون روزانه به طور گسترده توسط مردم عادی مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر تعداد پهپادهای نظامی بسیار کمتر از پهپادهای مردم عادی می باشد. از این پهپادها در زمینه های تجاری، علمی و حتی برای تفریح و سرگرمی استفاده می شود. چیزی که پهپادهای داهوا را از پهپادهای دیگر متمایز می کند، هدف تولید آنها است : “تضمین امنیت از ارتفاع بالاتر” در ادامه با قزوین سی سی تی وی همراه باشید...

پهپاد صنعتی چیست؟

        درواقع دو نوع پهپاد وجود دارد، پهپادهای مخصوص مصرف کننده و پهپادهای صنعتی، پهپادهای داهوا در دسته دوم قرار دارند. پهپادهای مخصوص مصرف کننده برای عکاسی هوایی و مصارف شخصی و تفریحی استفاده می شوند. طبیعتاً این پهپادها خیلی راحت کنترل شده و می توانند تصاویر زیبایی از محیط ذخیره کنند. تصاویری که به راحتی می توان آنها را ویرایش کرد و در زمینه های مختلف علمی، شخصی یا تفریحی از آنها استفاده کرد.

       در مقابل پهپادهای صنعتی وجود دارند که در راستای امنیت عمومی تولید شده اند، و در زمینه هایی هم چون بررسی برج های تامین نیرو، تشخیص آتش سوزی در جنگل ها، مدیریت رخدادهای عمومی، دیدبانی پل های بزرگ، کمک رسانی به نیروهای پلیس در عملیات شناسایی، تشخیص سرعت غیر مجاز و دیگر وقایع غیر قانونی استفاده می شوند. درواقع به این معناست که خصوصیات و قابلیت های کاملا متفاوتی در این پهپادها وجود دارد، توان بالای حفظ تعادل و ثبات و امنیت، کنترل هوشمند، سازگاری با محیط ها و سامانه های مختلف، نقشه برداری از راه دور، ظرفیت حمل و طول عمر بالای باطری از جمله این قابلیت ها می باشند.

        این پهپادها می توانند تصاویر را تا ۱۰ کیلومتر ارسال کنند، و با دسترسی به سامانه های مدیریت تصاویر -VMS – های مختلف، می توانند تصویر، صدای زنده و Realtime به نمایشگر مرکز کنترل ارائه دهند و به پلیس و نیروهای امنیتی، برای حل مشکل در محل، کمک رسانی کنند. به عنوان مثال هدایت نفرات در مسیر صحیح به هنگام تخلیه یک محیط یا ارسال نیروهای پزشکی به محل در مواقع نیاز.

***

کاربرد پهپادهای داهوا

پهپادهای داهوا کاربردهای بسیاری دارند، برخی از آنها عبارتند از :

  • بررسی دکل های تامین نیرو
  •         این دکل ها اغلب در مناطق کوهستانی واقع شده اند و دسترسی به آنها سخت و پرخطر می باشد، پهپادهای داهوا می توانند بازده کار را بالا برده و در عین حال نیروی کمتری استفاده کنند. پهپادهای داهوا با بهره وری از زوم اوپتیکال ۳۰x، می توانند از فواصل دور، تصاویر “اچ دی” تهیه کنند. از همین رو پهپادهای صنعتی داهوا، تحت تاثیر میدان الکترو مغناطیس در محیط های با ولتاژ بالا و خطای دید کاربر در فواصل دور، دچار حادثه نمی شوند. دوربین حرارتی که روی پهپادهای داهوا نصب می شود، می تواند نقاط پر حرارت در کابل ها و ترمینال ها را تشخیص داده و مانع بروز حادثه شود.
  • تشخیص و کنترل آتش سوزی در جنگل        پهپادهای داهوا، به هنگام آتش سوزی می توانند بر خلاف باد های قوی و در دمای بالا به محل پرواز کرده و اطلاعات مفیدی را به گروه زمینی ارسال کرده تا آنها بتوانند تصمیمات صحیح گرفته و عملیات را به درستی پیش ببرند. به محض خاموش شدن آتش، پهپاد داهوا می تواند آتش سوزی دیگری را شناسایی کند. به این ترتیب پهپاد داهوا یکی از بهترین ها در زمینه کمک رسانی به آتش نشان ها می باشد.
  •         پهپادهای داهوا با استفاده از دوربین حرارتی می توانند مناطق پر حرارت و مشکوک در جنگل ها را که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود تشخیص دهند. این پهپادها می توانند در ارتفاع هزار و پانصد متری تا شعاع پنج کیلومتر را پوشش دهند و کار ده ها نفر را به تنهایی در یک پرواز انجام دهند.
  • عملیات شناسایی برای پلیس     با استفاده از ارسال اطلاعات به صورت بی سیم، این اطلاعات می تواند در دسترس کلیه سامانه های مدیریت تصاویر  -VMS Mainstream قرار بگیرد. به طور خلاصه، پهپادهای داهوا دستیار بسیار قدرتمندی برای پلیس می باشند.
  •         پهپادهای داهوا می توانند بسیار سریع و مخفیانه خود را به محل جرم رسانده و با استفاده از زوم ۳۰x، از فاصله زیاد و بدون اینکه توسط مجرمین شناسایی شوند، اطلاعات تصویری مفیدی درباره محل، وضعیت ترافیک، تصاویر حرارتی (که پهپاد را قادر می سازند در تاریکی شب نیز کار کند) و تشخیص چهره خودکار یا خودروهای تحت تعقیب ارائه دهند.
  • مدیریت امنیت عمومی       چیزی که پهپادهای داهوا را جذاب می کند فقط قابلیت های آن نیست، بلکه امنیت آن در حین پرواز نیز جزو جذابیت آن محسوب می شود. این پهپادها با پشت سر گذاشتن تست های بی شمار و سخت و پیچیده، کاملا تضمین شده اند که هیچ خطری متوجه افرادی که پهپاد بالای سر آنها پرواز میکند نمی شود.        مسلماً همین سامانه را می توان در سناریوهایی مانند مراسم های مذهبی و آئینی، کنسرت های فضای باز و تظاهرات مهم سیاسی پیاده سازی کرد، که نه تنها نهاد های امنیتی را در امر ایجاد امنیت یاری خواهد کرد، بلکه در صورت بروز تخلف، مدارک تصویری بسیار خوبی ارائه می دهد.
  •        به عنوان مثال ماراتون نیویورک را در نظر بگیرید، هزاران شرکت کننده و تماشاچی در منطقه ای در حدود چهل و یک کیلومتر پخش شده اند. تامین امنیت و نظارت تصویری برای چنین رویداد یک روزه ای، بسیار چالش برانگیز خواهد بود. اما پهپاد داهوا برای چنین سناریویی بسیار کارآمد است. تعداد هشت عدد مدل ۸۲۰، اگر به خوبی پیاده سازی شوند، می توانند کل منطقه را پوشش دهند. هر پهپاد می تواند حدود شش کیلومتر را با گشت زنی به جلو و عقب پوشش دهد و در هر نقطه گشت زنی چند دقیقه در فاصله یک کیلومتری توقف کرده و دید خوبی نسبت به وضعیت منطقه داشته باشند. این پهپادها در ارتفاع یک صد متری پرواز می کنند تا بتوانند تصاویر واضحی تولید کنند و اتفاقاتی مانند تصادف خودرو یا اغتشاش را تشخیص دهند.
  •         در رویدادهای عمومی مانند کنسرت ها، رویدادهای ورزشی، پهپاد داهوا می تواند با استفاده از حالات مختلف پرواز (چرخش و ردگیری سوژه)، نظارت امنیتی تصویری محل را تامین کند. در همین حین دوربین قدرتمند پهپاد می تواند تصاویر با کیفیت بالا و شامل جزئیات از محل تهیه کند. مزیت دیگر پهپادهای داهوا باطری آنهاست که طول عمر بالایی برابر با ۳۸ دقیقه دارند.
  • بازرسی پل ها       پهپادهای داهوا می توانند اطراف پل پرواز کنند و فرسایش، آسیب دیدگی و دیگر مشکلات پل را بررسی کنند و همزمان اطلاعات مفیدی را برای متخصصین به جهت پیش بینی وضعیت پل در آینده، جمع آوری کنند.
  •         لازم به ذکر است که پهپادهای داهوا می توانند در برابر بادهای تا سرعت حدوداً  یازده کیلومتر بر ساعت مقاومت کنند و در مکان هایی مانند رودخانه ها، در بالاسر آن محل توقف کامل کرده و اطلاعات تصویری دقیقی را ارسال کنند.
  •         ساختار پل های عظیم، نیاز به بازرسی مداوم دارد، که معمولاً به تعداد زیادی قایق، تجهیزات و افراد مجرب نیاز دارد. پهپادهای داهوا می توانند این عملیات را بسیار ساده تر کنند و هزینه های زمانی و مالی را بسیار کاهش دهند.
  • بررسی ترافیک و سرعت غیر مجاز***
  •  
  •         اگر در گشت های روزانه، با یک راننده متخلف برخورد کردید که رفتارهای غیر قانونی از خود نشان می دهد، پهپاد داهوا به کمک شما می آید و می تواند از فاصله زیاد، تصاویر ” اچ دی”  ذخیره کرده و می توانید از آنها به عنوان مدرک استفاده کنید. همزمان که پهپاد در حال فیلم برداری از متخلف می باشد، اطلاعات خودرو، شماره پلاک و مشخصات راننده، بلافاصه پس از ارسال اولین فیلم ضبط شده به مرکز، شناسایی می شود. در یک سناریوی دیگر، فرض کنید که در یک مسیر ترافیک سنگینی به وجود آمده باشد، و هیچ کس نمی داند که در آنجا چه اتفاقی افتاده است، در این شرایط، پهپادهای داهوا می توانند تصاویر زنده را به مرکز ارسال کنند تا نیروهای مربوطه با توجه به نوع حادثه، بتوانند تصمیم بگیرند که کدام واحد کمکی باید به محل حادثه اعزام شود.